EMBODIED Systemic LEADERSHIP



DYNAMISCHE REALITEIT

Leiderschap is meer dan een verzameling technieken of een functieomschrijving. Het is een dynamisch proces dat ontstaat in de interactie tussen mensen, voorbij vaste posities en toegewezen rollen. Deze leergang nodigt je uit om leiderschap te benaderen vanuit een diep bewustzijn van jezelf, je lichaam en de systemen waarvan je deel uitmaakt. We combineren in deze leergang ervaringsgericht leren met systemische inzichten en belichaamde (voor)kennis. Met als doel om (toekomstige) leiders te vormen die niet alleen koersvast zijn, maar ook afgestemd kunnen handelen in complexe en veranderlijke contexten.

SYSTEMISCH

Deze leergang maakt gebruik van de meest recente systemische inzichten en ontwikkelingen en is daarmee up to date met de meeste theorieën, praktijkvoorbeelden en geleefde ervaringen. De school staat bekend om haar kritische houding en selectie als het gaat om de toepassing van kennis van het systemisch werkdomein en zorgt daarmee voor een hoge lat als het gaat om kwaliteit en geïntegreerde ervaringen binnen dit boeiende, maar complexe vak.

EXCLUSIEF

Om alle deelnemers de aandacht te geven die ze nodig hebben, is deze leergang exclusief voor 9-11 deelnemers.  Er vindt een selectie plaats van deelnemers die wij accepteren voor deze leergang. Dit doen we om de samenstelling zo kwalitatief mogelijk te kunnen samenstellen zodat wij hopen op een goede mix van kwaliteiten en gezamenlijk leren mogelijk te maken.


TO LEAD

De leergang, Embodied Systemic Leadership (ESL) richt zich op een eenvoudige definitie van leiderschap. We gebruiken daarvoor het Engelse woord, To Lead als een verwijzing naar:

To
Organize

Lead(ing) by
Example
Activating qualitative
Development & Deployment

Wat betekent, dat we vooral kijken naar leiderschap als een activiteit en niet als een concept. Leiderschap wordt in de praktijk primair getoetst op basis van handelingsvermogen, context en resultaat. Het is daardoor onderhevig aan reflecties, en dus ook kritiek, van anderen. Dat betekent dat leiders een geaarde 'core' moeten hebben. En dat begint bij Emotie regulatie, Sociale weerbaarheid en een stabiele Psyche (EPS)

DAG ONDERDEEL THEMA
1 Inleidende Startdag Kennismaken
2 BLOK I HET DOEN
To Know

Van Mission Command naar de eigen werkpraktijk d.m.v. een onalledaagse setting.
Consistent Leiderschap
3 24 uurs outdoor
4 Lessons Learned
5

BLOK II HET DENKEN
To Understand

Van populaire modellen en academische visies naar de eigen werkpraktijk.

Coherent Leiderschap
6 Casuistiek
7 Lessons Learned
8

BLOK III HET VOELEN

To Practice

Van een (on)bewuste drive naar een Systemisch toepassing voor de eigen werkpraktijk.

Cogruent Leiderschap
9 Felt Sense Ontwikkeling
10 Eindpresentatie
11 Afrondende Evaluatiedag Terugkijken & Successen Vieren


DOCENTEN & TRAINERS

Deze leergang wordt begeleid door Sr. Trainers van de School . Zij hebben allemaal de MasterCourse afgerond en zijn binnen de school actief als docent/trainer op een of meerdere programma's.
Ze zijn daarnaast allemaal actief binnen hun eigen domein als leidinggevenden. Zij weten als geen ander welke obstakels en uitdagingen je als leidinggevende tegen kunt komen en waar je soms compromissen moet sluiten of knopen moet doorhakken waar anderen dat niet durven of laten.

Daarnaast maakt deze leergang gebruik van gastdocenten en specialisten die meesters zijn op hun terrein. We hebben een selectie gemaakt van bijzondere sprekers, begeleiders en inleiders zodat deelnemers gegarandeerd een rugzak vol ervaringen, kennis en inzichten kunnen meenemen die hen voor altijd bij zal blijven.

De docenten en trainers van deze leergang brengen elk hun eigen rijke ervaring en unieke perspectief mee. Samen verzorgen zij een leergang dat jou helpt om jouw leiderschapsvaardigheden op een diepgaande en duurzame manier te ontwikkelen.


HILBRAND WESTRA: Leiderschap als afstemming en verantwoordelijkheid. 

"Mijn werk heeft altijd een relatie gehad met leiderschap als een verholen, wenselijke, afzijdige, besmuikte, gehoopte, afwezige of teleurgestelde realiteit. Vanaf de zijlijn, en in mijn hoofd, dacht ik goed te weten hoe en wat het moest zijn." Inmiddels leidt Hilbrand een groeiende organisatie en merkte hij dat dit telkens iets anders van hem vergt, namelijk continue afstemming met de context, ontwikkelingspotentie en het doel. "Als leider moet je koersvastheid combineren met flexibiliteit. Het gaat om het begrijpen van wat de organisatie en de mensen nodig hebben om samen de richting in te kunnen vullen." Voor hem is leiderschap niet alleen een vaardigheid, maar vooral een innerlijk proces van verantwoordelijkheid nemen. "Een ware leider wijst niet naar anderen als het spannend wordt, maar pakt de teugels om daadwerkelijk te gaan besturen. En dat vergt een belichaamd vermogen om zowel imaginair als in de werkelijkheid tot een passende realiteit te komen die volwassenheid uitstraalt, maar resultaten boekt. Niet allen voor nu, maar ook voor in de toekomst."


ARNO TUINEBREIJER: Leiderschap als bewustwording van patronen. 

Arno heeft in diverse multinationals ervaren hoe cruciaal leiderschap is bij uitdagingen zoals groei, reorganisaties en fusies. "Leiderschap - of het gebrek eraan - speelt een doorslaggevende rol in het succes van een organisatie." stelt hij. Zijn interesse in leiderschap groeide vanuit de vraag waarom sommige leiders effectiever zijn dan anderen. "Naast cognitieve kennis is het cruciaal om inzicht te krijgen in de (onbewuste) patronen en dynamieken die voortkomen uit de systemen waar je deel van uitmaakt." De leergang ESL richt zich op deze bewustwording. "Sterk leiderschap is niet te bereiken door uitsluitend boeken te lezen en je vele analytische en cognitieve modellen eigen te maken. Voor echt leiderschap is het cruciaal om zicht te krijgen in de patronen en dynamieken. Door aandacht te geven aan het cognitieve, emotionele, spirituele en fysieke niveau, leer je jouw eigen leiderschapsnarratief kennen. Dat stelt je in staat om jouw plek in te nemen en afgestemd te handelen."


JEROEN DUIJSTER: Leiderschap als fluïde samenwerking.


Met meer dan 30 jaar ervaring bij Defensie, zowel als commandant en teamlid, heeft Jeroen leiderschap in al zijn facetten ervaren. "De kwaliteit van leiderschap maakt het verschil tussen succes en falen." legt hij uit. "De laatste jaren ben ik betrokken bij het herzien van de defensievisie op leiderschap en het operationaliseren daarvan." Hij benadrukt dat leiderschap niet vastzit aan een positie (hiërarchie) of een rol, maar dat deze ontstaat in de interactiviteit tussen mensen. "Leiden en volgen zijn fluïde activiteiten die ontstaan binnen een context. Het vraagt om inzicht in hoe jij jezelf inzet en hoe je jouw ego kunt loslaten om het gezamenlijk belang te dienen." Tijdens deze leergang is het belangrijk om leiderschap los te kunnen zien van hoe wij het (in ons hoofd) hebben georganiseerd. Daarom brengen wij jou in diverse contexten om jezelf beter te leren kennen en bewust te worden van je kwaliteiten en hoe je deze kunt inzetten."


data


START 20 MEI 2026

De leergang beslaat in totaal 11 dagen, waarvan 9 inhoudelijk zijn.

De groep sluit bij een minimum van 9 en een maximum van 11 deelnemers. 

DATA

  • 20 mei 2026 (introductie)
  • 3, 4 & 5 juni 2026
  • 16, 17 & 18 september 2026
  • 14, 15 & 16 oktober 2026
  • 30 oktober 2026 (terugkomdag)

locatie


Om de lesblokken te kunnen voorzien van de juiste context zullen we zowel een vaste locatie faciliteren als een wisselende passend voor het type onderdeel.

kosten


Het lesgeld voor 2026 bedraagt in totaal € 13.310,- voor non-profit area's. Ondernemingen worden ex btw gefactureerd.

Inbegrepen zijn:

  • Algemeen lesgeld voor de ESL Leergang.
  • Locaties, die wijzigen per onderdeel!
  • Eventueel verblijf & Catering (overnachtingen daar waar nodig, koffie/thee, water/sappen en lunch) e.t.c.
  • ESL Persoonlijke begeleiding & Mentoraat

Kosten die niet inbegrepen zijn: 

  • Testen, boeken en overig studiemateriaal e.t.c.