2-jarige leergang onder leiding van Hilbrand Westra, Aera van Geel & Annemieke van Houten
Adoptie is iets wat voor velen tot de verbeelding spreekt. Is het niet vanwege het romantische beeld van het redden van een kind, dan wel de wens tot het vormen van het zo gewilde gezin. Alles leek voor lange tijd een juich en hallelujastemming op te leveren voor betrokkenen, maar afgelopen decennia zijn deze roze wolken deels vervangen door grijze en lijkt er een hogedrukgebied te zijn ontstaan over dit onderwerp. Dit vanwege de vele kanttekeningen over morele en emotionele ervaringen van betrokkenen. Niet in de laatste plaats de geadopteerden zelf, maar nu ook zo langzamerhand de kinderen van die geadopteerden. Dat het een grootschalige internationale impact zou hebben met rechtszaken over de hele wereld hadden maar weinig mensen voor ogen gehad toen het adopteren van kinderen in het westen als bon ton werd gezien.
Nu de achterkant van het adopteren in beeld komt en het niet langer een modern sprookje meer is, maar een
internationaal maatschappelijk vraagstuk met complexe morele onderwerpen, komen ook de gevolgen van het 'klakkeloos' verplaatsen van kinderen in beeld en kan bijna niemand die
adoptie serieus neemt rond het onderwerp van afstand
heen. We weten nu dat het vele levens voor altijd heeft beïnvloedt en dat de eerder roze wolk nu wel voor altijd is doorgeprikt.
Het onderwerp afstand en adoptie vormt daarom meestal een
gelaagde realiteit van traumaontwikkeling waarbij de consistentie van een verzekerde sociaal-economische voordeel, als veel gebruikt positief argument, niet langer dekkend is voor de
sociaal-psychologische en emotionele gevolgen van afstand en adoptie. Als existentieel vraagstuk levert het ontelbare ingewikkelde vragen op
waarbij eerder verwijdering en (opnieuw) iets van verlies tussen betrokkenen ontstaat dan verbondenheid en verzoening.
Het integratief contextueel systemische fenomenologische werk, ontwikkeld door de School voor Systemisch Bewustzijn, lijkt een
diepgaand antwoord en een fundament voor en van existentiële verzoening op te leveren waarbij er begrip en ruimte is voor diepgaand verdriet en verlies, afscheid en rouw.
Deze leergang is bedoeld voor professionals die werken als coach of begeleider en hun expertise willen verdiepen in dit complexe veld.
Afstand en Adoptie is in diverse internationale studies ook wel het grootste social-engineringsexperiment ter wereld genoemd. Het draagt alle facetten van samenlevingsvraagstukken in zich
waar je vooraf nooit bij stil zou staan. We gaan tijdens deze leergang dan ook in op diverse onderwerpen die het sociale domein raken en behandelen daarom bijna alle wetenschappelijke
disciplines die binnen menswetenschappen bekend zijn. Van ontwikkelingspsychologie, antropologie, sociologie tot en met sociale geografie.
Daarnaast gaan we (dieper) in op de complexe interdynamische emotievarianten van betrokkenen en hoe deze leiden of afgeleid worden van de existentiële realiteit van betrokkenen. Met name die van de ouders en kinderen die adoptabel werden verklaard en later de miljoenen geadopteerden wereldwijd zouden vormen. Maar ook de onderstroom van adoptieouders om te adopteren en waarom hun narratief dominant is in het adoptiediscours.
We zouden geen systemische opleiding zijn zonder dat we systeemprincipes en onderliggende onderwerpen niet zouden behandelen. We ontkomen daarbij niet aan de beïnvloeders van het systemisch
werk zoals o.a. de TransActionele Analyse, Gestaltherapie en de Contextuele benadering.
SSB heeft daarvoor een aantal modellen ontwikkelt die geadopteerden en fostered helpen. Adoptiewerk vraagt om een meerlagige, inclusieve en multisensorische benadering. Deze leergang is
speciaal ontwikkeld voor coaches en begeleiders die zich willen verdiepen in dit veld.
We werken casuïstiek gestuurd volgens het KEI en IRTI model, zodat je als afgestudeerde coach of begeleider direct handelingsbekwaam bent in het begeleiden van geadopteerden.
De leergang duurt 2 jaar, zodat er ruimte is voor verdieping en integratie.
Hoofddocent, Hilbrand Westra (1969) is zelf geadopteerd uit Zuid-Korea in 1973 groeide op in een multicultureel adoptiegezin met acht geadopteerden uit drie verschillende landen. Hij verloor zijn zus, Joo Min, in 1995, net voor haar 25e verjaardag. Vanwege zijn volhardende werk in het adoptieveld (vanaf 1989) werd hij Koninklijk onderscheiden (2015) als Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Zijn naam komt veelvuldig voor in de Nederlandse adoptiegeschiedenis en wordt ook internationaal vaak gezien als expert op het gebied van internationale adoptie. Zijn zienswijze wordt door de reguliere hulpverlening en onderwijs vaak als controversieel ervaren. Hilbrand zijn werk heeft ervoor gezorgd dat er aandacht komt voor de sociaal-emotionele en belichaamde kant van dit vraagstuk. Zijn opstellingswerk in dit veld wordt door betrokkenen als diepgaand en noodzakelijk beschouwd. De rijzende vraag van betrokkenen uit de adoptiedriehoek (ouders-kind-adoptieouders) naar een gezamenlijke leer- en ontwikkelingsomgeving waar men van en met elkaar kan leren leeft al geruime tijd in Nederland en daarbuiten. Daarom biedt de School voor Systemisch Bewustzijn vanaf 2025 een leergang aan met als specialisatie afstand en adoptie.
Lesdagen vallen altijd op donderdagen, van 09.30 tot 17.00. De groep sluit bij een maximum van 20 deelnemers.
De data hieronder betreft het 1e van 2 leerjaren.
2026
15 januari
5 februari
12 maart
9 april
7 mei
11 juni
ZOMERVAKANTIE
10 september
8 oktober
5 november
10 december
2027
7 januari
Leslocatie is Woudschoten in Zeist.
Het lesgeld voor 2026 volgt.
Kosten die niet inbegrepen zijn:
HILBRAND WESTRA
Geboren als Jung, W'on Seok te Seoel, Zuid-Korea, neemt Hilbrand zijn wortels steeds meer mee in zijn werk. In 2003 kwam hij in aanraking met het systemisch werk en gedachtegoed
van Wolfgang Köninghaus. Dit bracht hem weer op het pad van zijn interesses in de Oosterse en Westerse filosofie en diepte psychologie van Carl Jung. Tezamen met het Taoïstisch Systemisch Werk
vormde dit zijn werk en zijn leven.
In 2015 ontving Hilbrand de koninklijke onderscheiding als Ridder in de Orde van Oranje Nassau voor zijn jarenlange inzet, kennis en ontwikkeling in de adoptiewereld.
AE RA VAN GEEL
Song, Ae Ra groeide na adoptie op in België als Renate van Geel. Ze is psychologisch consulent, sociaal & cultureel antropoloog en werkte jarenlang met kinderen, jongeren en gezinnen binnen
integrale jeugdzorg. De afgelopen jaren heeft ze zich verder gespecialiseerd in de impact van afstand, verplaatsing en adoptie. Via onder andere blogs, opinies, artikelen en beleidsbeïnvloeding
zet ze zich in voor een meer adoptiesensitieve hulpverlening en samenleving.
ANNEMIEKE VAN HOUTEN
Van oorsprong geboren in Zuid-Korea met de familienaam Choi, groeide zij op in Nederland als Annemieke. Na haar studie psychologie werkte zij 15 jaar in de jeugd-GGZ met kinderen, jongeren en hun
ouders, variërend van ambulante tot deeltijd behandeling. Haar nadere kennismaking met het onderwerp adoptie startte met een persoonlijke zoektocht die zich ontwikkelde tot een professionele
specialisatie in afstand & adoptie en de impact hiervan. Dit vormt inmiddels een belangrijk en integraal onderdeel van haar werk als GZ-psycholoog binnen de volwassen zorg.
Ons aanbod
Opleidingen
Leergangen
Programma's
Lid van ISCA
International Systemic Constellations Association